Rebranding, jako element kampanii reklamowej

Kategoria: Strategia produktów

7 mar 2011

Rebranding, jako element kampanii reklamowejRebranding, określany również jako przebrandowienie. Stanowi istotny element kampanii marketingowej. Proces ten dotyczy zmiany nazwy firmy lub produktu, ich wizerunku bądź loga.

Rebranding przeprowadzany jest najczęściej w momencie podjęcia współpracy z nową firmą. Takie działania okazują się pomocne również w przypadku utraty pozycji danego produktu lub przedsiębiorstwa na rynku. Rzadziej przebrandowienie stosowane jest w celu odświeżania wizerunku, który nie wpływa już pozytywnie na zainteresowanie konsumentów.

Proces rebrandingu obejmuje wiele aspektów. Po pierwsze niezbędna jest wymiana wszelkich oznakowań danej marki w każdym jej punkcie oraz także na nośnikach informacyjnych (bilbordy, plakaty, broszury). Drugim krokiem, bezpośrednio wynikającym z pierwszego, jest przeprowadzenia medialnej kampanii informacyjnej.

Na polskim rynku przebrandowienie występuje raczej na małą skalę, choć w ostatnich latach tendencja jest wzrostowa. Najbardziej znane procesy zmianowe przeprowadziła sieć  Idea, która weszła w skład międzynarodowej spółki Orange. Koszty przeprowadzonej wówczas kampanii informacyjnej szacuje się na ponad 1 mld zł. Przykładem rebrandingu jest także zmiana nazwy CPN na PKN Orlen.

Zgodnie z zasadami marketingu, rebranding to proces potrzebny, a czasem niezbędny w przypadku niektórych marek, dlatego jego przeprowadzenie stanowi elementy strategii danego przedsiębiorstwa. Jego efektywność będzie największa, kiedy zostanie on wykonywany w odpowiednich odstępach czasu. Ich wielkość zależna jest od produktu, ale przyjmuje się, że rebranding należy wykonywać nie częściej niż pół roku oraz nie rzadziej niż 3 lata.

Tym, co zazwyczaj ulega zmianie jest opakowanie lub logo, które nie współgrają już z aktualnymi trendami. Następnie realizowana jest kampania, mająca na celu poinformowanie dawnych nabywców oraz zachęcenie nowych do zakupu danej marki. Odświeżenie logotypu często odwraca proces utraty pozycji na rynku oraz zwiększa konkurencyjność.

Za wykonanie tych wszystkich części projektu odpowiedzialna jest agencja marketingowa, do której zgłaszają się określone firmy. Dostęp do badań opinii publicznej, pozwala na dokładniejsze wyznaczenie realnych celów i ustalenie właściwego targetu. W ten sposób rebranding ma większa szanse powodzenia.

Formularz komentowania

O tym blogu

inwestujwdobramarke.pl to serwis dla ludzi, którzy chcą być na bieżąco z rynkiem sprzedaży towarów i usług.

Serwis prezentuje informacje o tym, jakie produkty i usługi dominują na rynku, jakie są aktualne trendy i w co warto inwestować na poziomie lokalnym, krajowym i światowym. Zwraca też uwagę na nowe produkty aspirujące do osiągnięcia wysokiej pozycji na rynku.

Obecnie zaistnienie w świadomości potencjalnych klientów wymaga ogromnej konkurencyjności. Pokazujemy, jak duże i małe firmy, znajdują na to sposób. Prezentujemy okresowe rankingi firm mogących pochwalić się największymi zyskami i tych najbardziej popularnych wśród konsumentów. Pokazujemy mechanizmy, jakie żądzą zachowaniami konsumentów oraz strategie, jakie obrały sobie najbardziej znane marki na świecie.

Serwis zawiera też wskazówki dla przedsiębiorców, którzy są na etapie wcielania własnych pomysłów w życie. inwestujwdobramarke.pl pomoże w sprawnym zarządzaniu każdą marką.