Marka, czym właściwie jest?

Kategoria: Strategia produktów

6 sie 2010

Marka, czyli inaczej znak określający producenta: nazwa lub symbol graficzny umieszczany na wyrobach w celu ochrony przed naśladownictwem bądź podrabianiem, podszywaniem się, przypisywaniem sobie autorstwa.

Od zarania dziejów producenci poszukiwali czegoś, co wyróżniałoby ich dzieła spośród wyrobów innych rzemieślników. Geneza marki leży w starożytnej Grecji, Rzymie oraz Chinach. Produkty opatrzone były znakami określającymi ich pochodzenie lub warsztat, z którego pochodzą. W królestwie Cezarów system prawa cywilnego i karnego przewidywał poniesienie konsekwencji za podrabianie znaków towarowych. Od średniowiecza do czasów obecnych znaczenie marki było sinusoidą, której szczyt obserwujemy w otaczającej nas teraźniejszości. Jedną z najstarszych polskich marek jest Kopalnia soli Wieliczka, przedsiębiorstwo działające od XIII wieku oraz jeszcze starsza – Kopalnia soli Bochnia. W ostatnich latach można nawet zaobserwować subkulturę związaną z tym zjawiskiem. Nikogo nie dziwią spotkania fanów białych słuchawek (iPod) czy też użytkowników drogich sportowych ubrań (Nike, Puma).

Stosowanie znaku reklamującego producenta niesie za sobą wymierne korzyści. Pozwala wyrobić zaufanie wśród konsumentów na rynku, ochrania cechy produktu przed skopiowaniem przez konkurencję, buduje wizerunek firmy oraz pozwala bezproblemowo rozszerzyć linię produktów. Dobra marka charakteryzuje się zwięzłością, łatwością odczytu i wymowy, nowoczesnością oraz wykorzystaniem na nośnikach reklamy. Ugruntowany na rynku znak producenta może zdziałać cuda i pozwolić na poszerzenie produkowanego asortymentu bez ryzyka całkowitego braku sprzedaży produktu.

Marka jest elementem dźwigni handlu – reklamy, dlatego jej ustalenie powinno być priorytetową sprawą dla firm wkraczających na rynek. Efekt kuli śnieżniej (proces na małą skalę, który rozprzestrzenia się dynamicznie) może sprawić, że nasze logo w krótkim czasie będzie rozpoznawalne lub stanie się nawet elementem subkultury.

Formularz komentowania

O tym blogu

inwestujwdobramarke.pl to serwis dla ludzi, którzy chcą być na bieżąco z rynkiem sprzedaży towarów i usług.

Serwis prezentuje informacje o tym, jakie produkty i usługi dominują na rynku, jakie są aktualne trendy i w co warto inwestować na poziomie lokalnym, krajowym i światowym. Zwraca też uwagę na nowe produkty aspirujące do osiągnięcia wysokiej pozycji na rynku.

Obecnie zaistnienie w świadomości potencjalnych klientów wymaga ogromnej konkurencyjności. Pokazujemy, jak duże i małe firmy, znajdują na to sposób. Prezentujemy okresowe rankingi firm mogących pochwalić się największymi zyskami i tych najbardziej popularnych wśród konsumentów. Pokazujemy mechanizmy, jakie żądzą zachowaniami konsumentów oraz strategie, jakie obrały sobie najbardziej znane marki na świecie.

Serwis zawiera też wskazówki dla przedsiębiorców, którzy są na etapie wcielania własnych pomysłów w życie. inwestujwdobramarke.pl pomoże w sprawnym zarządzaniu każdą marką.