Korzyści ze stosowania marek

Kategoria: Strategia produktów

6 sie 2010

Bezspornie korzyści ze stosowania marek jest znacznie więcej niż strat. Jedną z nich jest obniżona, w porównaniu z konkurentami, elastyczność cenowa popytu, co oznacza, że klienci łatwiej akceptują podwyżki cen silnej marki, a w przypadku stabilizacji cen gotowi są płacić za nią wyższą cenę. Konsumenci są podatni na nowości znanej marki. Ułatwione jest więc wydłużanie linii produktów, co jest mniej kosztowne i szybciej przynosi efekty sprzedażowe. Dobrze znane logo pomaga klientom rozpoznać określony produkt na rynku i tym samym prowokuje jego zakup.

Marka chroni też producenta przed akcjami promocyjnymi konkurentów, a także ułatwia negocjowanie warunków sprzedaży z pośrednikami (producent nie musi stosować zbyt wielu instrumentów promocji skierowanych na pośredników handlowych, jak np. rabaty, upusty, wydłużone terminy płatności). Silna i „stara” marka jest bardziej „żywotna”, ma wydłużony cykl istnienia na rynku. Takiej też marce konsumenci łatwiej wybaczają błędy, gdyż dysponuje ona z jednej strony odpowiednio wysokim potencjałem finansowym (wyższa stopa zysku), a z drugiej – dużym zaufaniem i dobrą opinią wśród klientów, co może łagodzić jej ewentualne niepowodzenie we wprowadzaniu nowości czy okresowe pogorszenie jakości produktu. Jej stosowanie sprzyja usprawnianiu procesu sprzedaży oraz jego aktywizacji. Ugruntowanie się marki produktu w świadomości konsumentów oraz zagwarantowanie jej wyłączności powodują, że może się ona stać podstawą , jak również ważnym środkiem promocyjnym, osłabiającym potrzebę interwencji sprzedawcy przy sprzedaży produktu.
Marki kojarzą się zazwyczaj z wysoką jakością, inne ze statusem społecznym (np. Mercedes, Rolex, Dolce&Gabbana). Poprzez posiadanie ich klient odczuwa satysfakcję. Istnieje także symboliczny, psychologiczny komfort. To onestają się podstawą zaufania konsumenta do produktu i przedsiębiorstwa, które tę markę stosuje. Jeśli przedsiębiorstwo stale utrzymuje wysoką jakość towarów i usług, skutkuje to wytworzeniem się lojalności wśród nabywców, eliminującej potrzebę poszukiwań zewnętrznych. Marka pomaga zdobywać firmie klientów przez to, że staje się słowem powszechnie używanym. W procesie tworzenia wartości dodanej, czyli naszych korzyści, można posłużyć się także czymś, co nazywamy „markowe placebo”. Proces ten polega na wytworzeniu (za pomocą komunikacji marketingowej, reklam itp.) określonych oczekiwań w głowie konsumenta. Kiedy kupuje produkt czy korzysta z usługi, jego oczekiwania są tak wzmożone, że wydaje mu się, że produkt działa… lepiej, niż właściwie powinien. Dzięki wyższemu udziałowi na rynku marka ma zagwarantowaną wyższą zyskowność sprzedaży.

Formularz komentowania

O tym blogu

inwestujwdobramarke.pl to serwis dla ludzi, którzy chcą być na bieżąco z rynkiem sprzedaży towarów i usług.

Serwis prezentuje informacje o tym, jakie produkty i usługi dominują na rynku, jakie są aktualne trendy i w co warto inwestować na poziomie lokalnym, krajowym i światowym. Zwraca też uwagę na nowe produkty aspirujące do osiągnięcia wysokiej pozycji na rynku.

Obecnie zaistnienie w świadomości potencjalnych klientów wymaga ogromnej konkurencyjności. Pokazujemy, jak duże i małe firmy, znajdują na to sposób. Prezentujemy okresowe rankingi firm mogących pochwalić się największymi zyskami i tych najbardziej popularnych wśród konsumentów. Pokazujemy mechanizmy, jakie żądzą zachowaniami konsumentów oraz strategie, jakie obrały sobie najbardziej znane marki na świecie.

Serwis zawiera też wskazówki dla przedsiębiorców, którzy są na etapie wcielania własnych pomysłów w życie. inwestujwdobramarke.pl pomoże w sprawnym zarządzaniu każdą marką.