Coca-Cola. Historia marki i jej recepta na sukces

Kategoria: Strategia produktów

27 wrz 2010

Coca-Cola. Historia markiCoca-Cola to bez wątpienia najpopularniejsza firma świata, a z jej logo zetknął się prawie każdy człowiek na Ziemi. Jest wszędzie. Obecnie od kilku lat jest liderem w rankingu na najbardziej wartościową markę. Kupić ją nawet można było już w latach siedemdziesiątych w komunistycznych Chinach. Marka Coca-Coli to praktycznie ikona popkultury minionego wieku, a wzór szklanych butelek, w których jest sprzedawana jest prawnie zastrzeżony.

Recepturę samej coli wymyślił amerykański aptekarz w 1886 roku. John S. Pemberton przez lata pracował nad tak niepowtarzalnym smakiem tego napoju. Ten od razu po wprowadzeniu go na rynek podbił serca amerykańskich konsumentów i szybko znajdował odbiorców w świecie. Lata świetności tego gazowanego napoju rozpoczęły się w latach pięćdziesiątych, zaczęto wprowadzać wtedy różne wielkości butelek, pojawiła się cola w puszce, a także inne napoje gazowane promowane przez tę markę. Najpierw była Fanta, potem Sprite i niskokaloryczny TaB.

Sukces firmy Coca-Cola polega nie tylko na tym, że jej napoje są lepsze od innych, ale także jej popularność związana jest ze świetną kampanią reklamową prowadzoną od lat. Koncern od 1928 roku jest nieprzerwanie strategicznym sponsorem Igrzysk Olimpijskich i wielu innych dużych imprez sportowych, choćby tych związanych z piłką nożną. Coca-Cola była pierwszym napojem gazowanym, jaki człowiek spożywał w kosmosie, a na Świętego Mikołaja, który co roku od 1931 nieprzerwanie reklamuje tę markę, czekają wszystkie dzieci. To właśnie za sprawą reklam Święty Mikołaj w świadomości wszystkich jawi się, jako dobroduszny staruszek z długą białą brodą i czerwonym ubraniu nawiązującym do barw firmowych. Kolejnym strzałem w dziesiątkę firmy stało się to, że potrafi ona przekształcać swoje logo na potrzeby różnych rynków i tak kupimy jej produkty z logo napisanym czcionką alfabetu arabskiego czy chińskiego.

Formularz komentowania

O tym blogu

inwestujwdobramarke.pl to serwis dla ludzi, którzy chcą być na bieżąco z rynkiem sprzedaży towarów i usług.

Serwis prezentuje informacje o tym, jakie produkty i usługi dominują na rynku, jakie są aktualne trendy i w co warto inwestować na poziomie lokalnym, krajowym i światowym. Zwraca też uwagę na nowe produkty aspirujące do osiągnięcia wysokiej pozycji na rynku.

Obecnie zaistnienie w świadomości potencjalnych klientów wymaga ogromnej konkurencyjności. Pokazujemy, jak duże i małe firmy, znajdują na to sposób. Prezentujemy okresowe rankingi firm mogących pochwalić się największymi zyskami i tych najbardziej popularnych wśród konsumentów. Pokazujemy mechanizmy, jakie żądzą zachowaniami konsumentów oraz strategie, jakie obrały sobie najbardziej znane marki na świecie.

Serwis zawiera też wskazówki dla przedsiębiorców, którzy są na etapie wcielania własnych pomysłów w życie. inwestujwdobramarke.pl pomoże w sprawnym zarządzaniu każdą marką.