Avon i Oriflame – tajemnica sukcesu marek

Kategoria: Strategia produktów

31 sie 2010

Avon i OriflameSprzedaż bezpośrednia wielu osobom kojarzy się ze wciskaniem przez namolnego sprzedającego przeróżnych bubli za dość, jak się potem okazuje, duże pieniądze. Każdy ma zapewne w swojej kuchni cudowne noże, które pokroją wszystko, jednak po wejściu w ich posiadanie okazuje się, że są one przeznaczone dla osób leworęcznych i nie sposób nim kroić skoro większość populacji jest praworęczna. Do noży dodać można uzdrawiające kołdry, przepalające się szybko czajniki, odkurzacze, by dojść do wniosku, że zakupy to się robi wyłącznie w sklepach. Jednak na rynku istnieją od lat firmy, które w ten sposób dystrybuują swoje kosmetyki i nie zamierzają tego zmieniać.

Firma Avon powstała na początku XX wieku w USA, a pierwsze ośrodki europejskie pojawiły się w latach sześćdziesiątych. Obecnie kosmetyki i produkty tej firmy oferowane są w prawie 140 krajach świata, a największe profity firma osiąga na rynku chińskim. W Polsce Avon pojawił się krótko po upadku komuny w 1992 roku, kiedy wolny rynek nabierał rozpędu. Avon próbował też wejść na rynek telekomunikacyjny w Polsce jednak jego produkt myAvon (telefon na kartę prepaid) nie przyjął się i po trzech latach zakończył działalność.

Firma Oriflamenarodziła się w Szwecji w 1967 roku. W Polsce weszła na rynek jeszcze wcześniej niż Avon, bo już w 1991 roku. W świecie swoje produkty oferuje w 61 krajach.

W przypadku tych firm jednak nie należy mówić o sprzedaży bezpośredniej, a raczej o marketingu wielopoziomowym. Sukces tych firm w dużej mierze polega na tym, że produkt „przychodzi” do klienta. Za pośrednictwem konsultantek i katalogów kupujący dobiera interesujące go kosmetyki, a czas realizacji zamówienia nie trwa więcej niż dwa tygodnie. Kosmetyki i produkty są dobrej jakości, ładnie pachnące i atrakcyjnie zapakowane. Oriflame reklamuje się przecież, jako „szwedzkie naturalne kosmetyki”. Ceny też nie odbiegają diametralnie od kosmetyków dostępnych w normalnych drogeriach. Duża rzesza osób, która choć raz zakupiła jakiś produkt tych firm, sięga po tę samą rzecz kolejny raz i stopniowo powiększa zakres zakupów. Kosmetyki oferowane przez te koncerny kierowane są nie tylko do kobiet, a do każdego członka rodziny, są działy zarówno dla dzieci jak i mężczyzn. Sprzedaż też jest sprytnie przemyślana, ponieważ konsultancisprzedawcy swoje ewentualne zarobki mają uzależnione od sprzedaży, rozbudowany jest dobrze system premii. Marką częściej wybieraną w Polsce jest zdecydowanie Avon.

Formularz komentowania

O tym blogu

inwestujwdobramarke.pl to serwis dla ludzi, którzy chcą być na bieżąco z rynkiem sprzedaży towarów i usług.

Serwis prezentuje informacje o tym, jakie produkty i usługi dominują na rynku, jakie są aktualne trendy i w co warto inwestować na poziomie lokalnym, krajowym i światowym. Zwraca też uwagę na nowe produkty aspirujące do osiągnięcia wysokiej pozycji na rynku.

Obecnie zaistnienie w świadomości potencjalnych klientów wymaga ogromnej konkurencyjności. Pokazujemy, jak duże i małe firmy, znajdują na to sposób. Prezentujemy okresowe rankingi firm mogących pochwalić się największymi zyskami i tych najbardziej popularnych wśród konsumentów. Pokazujemy mechanizmy, jakie żądzą zachowaniami konsumentów oraz strategie, jakie obrały sobie najbardziej znane marki na świecie.

Serwis zawiera też wskazówki dla przedsiębiorców, którzy są na etapie wcielania własnych pomysłów w życie. inwestujwdobramarke.pl pomoże w sprawnym zarządzaniu każdą marką.