Play. Wpływ kampanii reklamowej na rozwój i pozycję marki na rynku

Kategoria: Strategia produktów

31 sie 2010

Silna reklama playCzwarta sieć telefonii komórkowej w Polsce nie miała łatwego startu. Play, bo o nim mowa, wkroczył na rynek, gdy trzy dotychczasowe marki – Era, Idea (z czasem Orange) i Plus miały już silną i ugruntowaną pozycję. Dział marketingu tej sieci musiał wymyślić więc coś, co nie tyle przyciągnie do niej klientów, co zwróci w ogóle uwagę konsumentów na nowego operatora.

W związku z tym, że nie od dziś wiadomo, że nic poza seksem nie sprzedaje się tak jak kontrowersja, Play zaproponował kampanię reklamową, jakiej w Polsce jeszcze nie wdziano. Epatowano nagością, scenami uważanymi za brutalne (pamiętna ręka z obciętymi palcami), a także wizerunkiem dziecka. Bilbordy z ostatnią z wymienionych grafiką znalazły się zresztą na „cenzurowanym” Komisji Etyki Reklamy, co paradoksalnie tylko dodało kampanii rozgłosu.

Play wprowadził także reklamy porównawcze przekonując, że ceny w ich sieci są niższe niż u konkurencji. Szum medialny i atmosfera małego skandalu okazały się zbawienne dla wyników ekonomicznych sieci. Wysiłki specjalistów od public relations opłaciły się, bowiem Play po dwóch latach działalności zgromadził aż 2 miliony klientów. Gdy przyszły pierwsze sukcesy, Play nieco spuścił z tonu, zapewne nie chcąc odstraszyć zgromadzonych już klientów. Reklamy dalej były „inne”, wyróżniające się, ale nie było już w nich nagości czy drastycznych scen. Ta strategia znów się opłaciła – po kolejnym roku licznik klientów Play podskoczył do poziomu niemal 3,5 miliona.

Play postawił na reklamę nie tylko wyróżniającą się, ale także zapadającą w pamięć. Niektóre fragmenty spotów reklamowych sieci wciąż są powtarzane przez młodzież, co zapewnia firmie darmowy rozgłos. Sieć rozpoczęła także, stosunkowo niedawno, ofensywę na froncie telefonii komórkowej dla firm. W ten sposób Play atakuje kolejny bastion starszych operatorów komórkowych. Wyniki mówią same za siebie – w tej chwili Play przekroczył barierę 4 milionów użytkowników. Nie byłoby tego sukcesu gdyby nie elastyczna kampania reklamowa – wtedy gdy trzeba ostra i kontrowersyjna, w innym przypadku wyważona i łagodna.



Formularz komentowania

O tym blogu

inwestujwdobramarke.pl to serwis dla ludzi, którzy chcą być na bieżąco z rynkiem sprzedaży towarów i usług.

Serwis prezentuje informacje o tym, jakie produkty i usługi dominują na rynku, jakie są aktualne trendy i w co warto inwestować na poziomie lokalnym, krajowym i światowym. Zwraca też uwagę na nowe produkty aspirujące do osiągnięcia wysokiej pozycji na rynku.

Obecnie zaistnienie w świadomości potencjalnych klientów wymaga ogromnej konkurencyjności. Pokazujemy, jak duże i małe firmy, znajdują na to sposób. Prezentujemy okresowe rankingi firm mogących pochwalić się największymi zyskami i tych najbardziej popularnych wśród konsumentów. Pokazujemy mechanizmy, jakie żądzą zachowaniami konsumentów oraz strategie, jakie obrały sobie najbardziej znane marki na świecie.

Serwis zawiera też wskazówki dla przedsiębiorców, którzy są na etapie wcielania własnych pomysłów w życie. inwestujwdobramarke.pl pomoże w sprawnym zarządzaniu każdą marką.