Jak stworzyć nazwę marki?

Kategoria: Strategia produktów

6 sie 2010

Kreowanie marki wiąże się z wieloma czynnikami. Produkt zostanie zapamiętany, jeśli odpowiednio się go zareklamuje. Jednak reklama to nie wszystko, niezwykle ważne są elementy identyfikujące produkt – logo i nazwa. Logo tworzą graficy, natomiast nad nazwą pracuje zazwyczaj więcej osób, gdyż to pozornie łatwe zadanie, wymaga dużego wysiłku.

Nazwa powinna być prostym komunikatem, w który uwzględnione będą najważniejsze informacje o produkcie. Komunikat musi być również chwytliwy i oryginalny, tylko wtedy odbiorcy zwrócą uwagę na dany artykuł. Podczas tworzenia nazwy nie można pominąć kilku istotnych kryteriów. Po pierwsze i najważniejsze, do kogo kierowany jest produkt, czyli potencjalni odbiorcy. Nazwa musi być dostosowana do wieku, potrzeb i zamożności klientów, tylko wówczas spełni swoje zadanie, czyli zachęci do zakupu. Po drugie trzeba zapoznać się z nazewnictwem konkurencji, by nie doszło do plagiatu. W trakcie procesu tworzenia nazwy pod uwagę trzeba wziąć również skojarzenia, jakie nazwa będzie wywoływać u odbiorców. Wśród pułapek znajdują się: wymowa, znaczenia i skojarzenie w innych językach, rymy, odmiana. Na polskim rynku również nie brakowało błędów. Jednym z nich był proszek OMO, który szybko wywołał skojarzenia z ZOMO. Powstało nawet prześmiewcze hasło: „Proszek OMO pierze jak ZOMO”. Negatywne skojarzenie wywoływała również nazwa żarówek szwedzkiej firmy – Osram. Wpadki językowe mogą sprawić, że reklama osiągnie odwrotny skutek od zamierzonego, czyli zniechęci do zakupu, a nie o to przecież chodzi.

Wyróżnia się 3 rodzaje nazw: indywidualną, zbiorową i kombinowaną. Nazwa indywidualna określa pojedynczy produkt danego producenta. Przykładem jest firma Schwarzkopf & Henkel, która produkuje wiele artykułów, m.in. Taft, Fa, Pur, Silan. Każdy z nich jest oddzielną marka i funkcjonuje samodzielnie na rynku, bez udziału producenta. Nazwa zbiorowa obejmuje wszystkie artykuły, pochodzące od jednego wytwórcy, tak jest m.in. z marką Whiskas. Nazwa kombinowana to połączenie dwóch poprzednich opcji. Jednocześnie informuje o producencie oraz oddzielnie charakteryzuje nowy produkt. Ten rodzaj stosowany jest przede wszystkim w przemyśle motoryzacyjnym: Seat Leon, Ford Mondeo, Toyota Corolla.

Stworzenie dobrej nazwy dla marki wymaga rozległej wiedzy z dziedziny marketingu i reklamy. Warto zainwestować w ten proces, ponieważ ciekawe nazewnictwo przyciąga klientów i tym samym przynosi zysk.

Formularz komentowania

O tym blogu

inwestujwdobramarke.pl to serwis dla ludzi, którzy chcą być na bieżąco z rynkiem sprzedaży towarów i usług.

Serwis prezentuje informacje o tym, jakie produkty i usługi dominują na rynku, jakie są aktualne trendy i w co warto inwestować na poziomie lokalnym, krajowym i światowym. Zwraca też uwagę na nowe produkty aspirujące do osiągnięcia wysokiej pozycji na rynku.

Obecnie zaistnienie w świadomości potencjalnych klientów wymaga ogromnej konkurencyjności. Pokazujemy, jak duże i małe firmy, znajdują na to sposób. Prezentujemy okresowe rankingi firm mogących pochwalić się największymi zyskami i tych najbardziej popularnych wśród konsumentów. Pokazujemy mechanizmy, jakie żądzą zachowaniami konsumentów oraz strategie, jakie obrały sobie najbardziej znane marki na świecie.

Serwis zawiera też wskazówki dla przedsiębiorców, którzy są na etapie wcielania własnych pomysłów w życie. inwestujwdobramarke.pl pomoże w sprawnym zarządzaniu każdą marką.