Jak budować zaufanie do marki?

Kategoria: Strategia produktów

6 sie 2010

Budowanie zaufania do marki jest procesem niezwykle trudnym. Chodzi bowiem o to, aby stale podtrzymywać pozytywne skojarzenia i emocjonalną więź klientów z daną marką.

Największym zaufaniem klienci obdarzają marki, które oferują produkty wysokiej klasy. Równie istotny jest stosunek walorów produktu do jego ceny. Większość ludzi stara się wybierać towary jednocześnie dobre jakościowo i atrakcyjne cenowo, lecz wciąż wielu klientów lubi wiedzieć, „za co płaci” i wysoka cena jest dla nich gwarancją satysfakcji z dokonanego zakupu.

Z uwagi na rosnącą świadomość ekologiczną ludzi na całym świecie, za godne zaufania uważa się marki pakujące swoje produkty w opakowania z tworzyw pochodzących z recyklingu. Kupując kosmetyki i środki czystości, klienci zwracają także uwagę, czy nie były one testowane na zwierzętach, nie wydzielają szkodliwych substancji i czy są biodegradowalne.

Kolejnym ważnymi czynnikiem budującym zaufanie do marki są osobiste doświadczenia kupującego z marką. Nie wszyscy chętnie wypróbowują nowe marki, dlatego jednym z elementów zaufania jest długa tradycja i silny wizerunek marki. Wielu z nas często zasięga opinii rodziny i znajomych na temat produktów danej firmy, a także sami chętnie polecamy dobrze nam znane marki. Za wiarygodne wciąż uważane są marki szeroko reklamowane w środkach masowego przekazu.

Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na to, czy marka rozumie ich potrzeby i czy kojarzy się z wartościami, takimi jak uczciwość. Nikt nie chce być oszukiwany ani czuć rozczarowania, dlatego marki niespełniające oczekiwań klientów, nie utrzymają się na rynku nawet pomimo reklamy. Podobne niebezpieczeństwo grozi markom, które w procesie „rozciągania marki”, to znaczy wprowadzania nowych produktów, zaczną oferować towary zbyt odbiegające charakterem od dotychczasowych i przestaną kojarzyć się z tym, czym wcześniej zaistniały w świadomości społecznej.

W branży usług finansowych zaufanie jest wyjątkowo ważne, dlatego banki oraz instytucje doradcze budują relacje z klientami nawet poprzez internet. Eksperci udzielają porad na forach i portalach społecznościowych, przez co marka kojarzona jest stale ze specjalistyczną wiedzą, a klienci czują się dowartościowani mogąc rozmawiać z profesjonalistami.

Wiarygodność marki decyduje o jej być albo nie być na rynku, szczególnie – rynku dóbr często kupowanych, czyli FMCG. Robiąc codzienne zakupy, klient nie analizuje stosunku ceny do jakości, ponieważ po prostu nie ma na to czasu.

Formularz komentowania

O tym blogu

inwestujwdobramarke.pl to serwis dla ludzi, którzy chcą być na bieżąco z rynkiem sprzedaży towarów i usług.

Serwis prezentuje informacje o tym, jakie produkty i usługi dominują na rynku, jakie są aktualne trendy i w co warto inwestować na poziomie lokalnym, krajowym i światowym. Zwraca też uwagę na nowe produkty aspirujące do osiągnięcia wysokiej pozycji na rynku.

Obecnie zaistnienie w świadomości potencjalnych klientów wymaga ogromnej konkurencyjności. Pokazujemy, jak duże i małe firmy, znajdują na to sposób. Prezentujemy okresowe rankingi firm mogących pochwalić się największymi zyskami i tych najbardziej popularnych wśród konsumentów. Pokazujemy mechanizmy, jakie żądzą zachowaniami konsumentów oraz strategie, jakie obrały sobie najbardziej znane marki na świecie.

Serwis zawiera też wskazówki dla przedsiębiorców, którzy są na etapie wcielania własnych pomysłów w życie. inwestujwdobramarke.pl pomoże w sprawnym zarządzaniu każdą marką.